Közlekedj Tudatosan!

Közlekedj Tudatosan!

Jogosítvány kell az elektromos és robbanómotoros kerékpárokra

2019. szeptember 06. - kozlekedjtudatosan

nevtelen-1.pngAz utóbbi időben egyre több helyen jelennek meg olyan hírek amelyekből arra lehet következtetni, hogy hamarosan vége lesz annak az időnek, hogy vezetői engedély nélkül lehessen közlekedni az elektromos és robbanómotoros kerékpárokkal. Ennek próbáltunk utána járni.

Mi minősül kerékpárnak? 

Első körben érdemes tisztázni mi is minősül hivatalosan kerékpárnak.

"r/1) Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el."

Az előírásoknak jelenleg az a kerékpárfajta felel meg, amelynél csak akkor működik az elektromos rásegítés, amikor teker a vezető. Nem rendelkezhet gázkarral, mint a motorok, hanem vagy a pedál fordulatát figyeli egy szenzor vagy a pedálozási nyomatékot.

Mi az ami nem felel meg?

Az utakon egyre több olyan járművet látunk, amelyről a fentieket szemrevételezés alapján nehéz megállapítani, a rendőrség illetékese viszont megerősítette, hogy többük elektromos és robbanómotoros járműként került forgalomba, pedig nem felelnek meg a hatályos közúti közlekedési szabályoknak.

Bacsó Attila rendőr alezredes, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője megerősítette, hogy azok a járművek, amiket általánosságban használunk kerékpárként, de bármilyen motorral rendelkeznek, azok már segédmotoros kerékpárok, tehát nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, mintha kerékpárral közlekednénk.

"A köztudatban az terjedt el, hogy 300 wattost meg nem haladó erősségű motorral felszerelt kerékpár az egy úgynevezett rásegítő motoros kerékpár, és a kerékpárra vonatkozó szabályokat kell betartani. Ez nem így van! Azok a járművek, amelyek önerejükből képesek haladni, úgy, hogy nem tekerjük, azok nem felelnek meg a kerékpár kritériumának, hanem valamennyi esetben segédmotoros kerékpárról beszélünk. Ez esetben használni kell bukósisakot, kell vezetői engedéllyel és kötelező felelősségbiztosítással rendelkeznünk” – mondta a szakértő."

Tangl László igazságügyi műszaki szakértő, aki a Nemzeti Szakértői és Kutató Központ Szombathelyi Intézetének vezetője, elmondta: – Kerékpárnak minősül az olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. E tekintetben a jogszabály nem tesz különbséget a hajtó motor működési elvére, tehát lehet benzinmotoros és elektromos üzemű is. Amennyiben a legfeljebb 300 W teljesítményű beépített motor a jármű önálló hajtására nem alkalmas, úgy a jármű kerékpárnak minősül. Ha a beépített motor pedálhajtás nélkül képes azt hajtani, úgy a jármű segédmotoros kerékpár, kell a bukósisak és a jogosítvány. 

Milyen büntetéssel számoljon aki nem tartja be a szabályt?

Jó néhányan meglepve tapasztalták, hogy bár azt hitték, elektromos kerékpáron ülnek, az ellenőrző rendőr számonkérte rajtuk a bukósisak használatát. Kevesen vannak tisztában ugyanis azzal, hogy az elektromos járművük a kerékpárok vagy már a segédmotorok kategóriájába tartozik-e. Ez esetben szabálysértési feljelentést tesznek ellenük, első körben írásbeli figyelmeztetés érkezik, amelyben egyúttal tájékoztatják a járműre vonatkozó szabályokról.

„Ha továbbra is így vesz részt a forgalomban, akkor már súlyosabb szankciót helyeznek kilátásba, pénzbírságra számíthat a szabályszegő”

Mi számít kerékpárnak és mi segédmotoros kerékpárnak?
Megszólalt a rendőrség!

Egy másik rendőrségi videó a témával kapcsolatban, de a lényege ennek is ugyan az mint az első videónak.

zala_megye.png

A rendőrség figyelmeztet: Ne hagyja magát megtéveszteni!

 

82360170_614487686045129_1701809516057722880_o.jpg

med_0015738224.jpg

med_0015738225.jpg

 

Források:


https://hegylakok.hu/2019/07/rendorseg-az-elektromos-kerekpar-szabalyai-kresz/?fbclid=IwAR0rrhoggnB71MQirI3tH5zp3HQ8x8-z5Nkkfr6R5d6E9-6o_j28vdUNHnQ  

https://haon.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/nagyon-nem-mindegy-hogy-kerekpar-vagy-segedmotor-3478024/  

http://www.automotor.hu/aktualis/csak-akkor-kerekpar-a-kerekpar-ha-a-motor-csak-segiti-a-haladast/  

https://sarospatak.hu/2019/02/05/54015/

 https://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/ha_magatol_is_megy_akkor_az_mar_nem_bicikli/2607721/

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedjtudatosan.blog.hu/api/trackback/id/tr8815044060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Artex 2019.09.07. 16:33:59

Nincs eléggé szabályozva, a birka népség, még ezzel is éreztetik a felsőbbrendűségüket. Én, megvárom az első feljelentést, csak utána gyújtom föl a bringámat, a rendőrség előtt. Ausztriában még a nagymotoron is csak a vezetőnek kötelező a bukó.

lomposfarkas 2019.09.08. 01:34:02

A valóság az, hogy a téma egyértelműen szabályozott, csak valami csókosok éveken át importálták és kerékpárként árulták a gépeket, a Rendőrség meg éveken át beleszart a kérdésbe, ez okozza most a felhördülést és az értetlenkedést.
A hazai törvény és a járművek jóváhagyásáról szóló eu-s irányelv szerint is csak a rásegítős, más szóval a pedelec elektromos bringa lehetne "kerékpár". Az az elektromos valami, amivel az 5 mp reakcióidejű öregasszony áthasít a kereszteződéseken 25 km-es tempóval, az a törvény szerint segédmotoros kerékpár kellene hogy legyen. Már évek óta ez a törvény, csak mindenki beleszart. De azt is el tudom képzelni, hogy rövidesen visszakoznak, mert annyi öreg repeszt már ezeken, hogy szavazatvesztési, politikai kérdés lesz belőle.

Sir Galahad 2019.11.21. 10:18:26

Az a jogszabály, amire a szerző hivatkozik, a hetvenes években íródott, amikor elektromos kerékpár még nem létezett, ezért ezt nem lehet az elektromos kerékpárokra alkalmazni. Szabályozásra persze szükség van, de ha ez olyasmi lesz, hogy jogosítvány kell hozzá, akkor mindazokat kártalanítani kell, akik korábban annak tudatában vettek ilyen járművet, hogy erre nincs szükség.

Dobi András 2019.11.22. 06:42:37

Nyugat európában minden gond nélkül használhatók.A hangsúly a biztosítási bevétel.Persze ott ki van épülve a kerékpár út.Nem költeni kerékpárútra és bevétel is származzon belöle .Zseniális.

Attila Tényi 2019.11.22. 15:39:29

Mért csinálják a szegény emberel?rokant vagyok nem tudom hajtani a kerot 100 méternél nem tudok többet sétálni. Nincs joksim. Rohadjak bent a lakásba. Aki eszt csinálta aszt se tudja miröl van szó. Akik a parlamenbe ülnek semit se tudnak a szegénységről és a vidéki nehéz életröl. Ők jól élnek. Nekem nincs jövedelmem köszönhetem a kormánynak. Miböl vizsgázak le 300 ezerért!!!

Buszos-nyugger 2019.11.22. 18:01:03

Ez egy vicc!!! Biztosítás????????????!!!!!!!!!!!!! Minek alapján történik a jármű azonosítása, eseménynél??????? A kötelező bizt.-nál mit ír be a károkozó, vagy a másik fél ha el. kerékpárral (bocsánat elektromos segédmotoros kerékpárral) van??? Mi az azonosító (rendszám egyéb)??????? Ez is csak egy lehúzás a szegény embertől, akinek max egy made in chine gyártmányú semmilyen nevű, alig értékű 10-15 éves az akkupakkot (kb. 30-40- e Ft) sem érő gépe van. Azt akarják lehúzni?????????? A zömében 40 - 50 -60 -70 éves idős, munkában megfáradt, a kerékpárt nehezen hajtó kisnyugdíjasokat. akiknek még autójuk sincs, de a közértbe falun a hosszabb távot meg kell tenni a kis kenyérért, tejért stb.?????????? Már elfogyott akiket le lehet húzni?????????!!!!!!!!!

janbor 2019.11.23. 07:03:03

Néhány biztosítót megkerestem , nem kötöttek szerződést 300W . alattira .
Az un. hajtási engedély miért nem érvényes ?
Az , hogy ezek a kerékpárok 40-50 el mennek ( még lejtőn , hátszéllel sem) - mese .
Max 20Km / órával mennek .
Üzemeltetésük sem ajándék , mert 2 évente 35-45 ezerFt eléggé nagy költség , mind-e mellet az üzemképes állapotban tartása is nagy költség ( gumik , fékek stb).
300 W alattit többségében idősek vesznek , akik még nem akarnak az állami mankóra (támogatott rokkant 4 kerekű . ) támaszkodni .
Végül KRESZ (törvény) , vagy a különböző állás-foglalások érvényesek ?

lomposfarkas 2019.11.25. 00:40:49

@Sir Galahad:
"Az a jogszabály, amire a szerző hivatkozik, a hetvenes években íródott, amikor elektromos kerékpár még nem létezett, ezért ezt nem lehet az elektromos kerékpárokra alkalmazni."

Ezt a poént mindig elsüti 1-1 hozzászóló, azt sugallva, hogy egy 1975-ös állapotú törvényt kell használni.
Pedig ez nem igaz, a Kreszt folyamatosan módosítják és az aktualizált törvényt kell használni (de miért kell ezt szájbarágni??) A blog elején beidézett Kresz módosítás 2010.01.01-től hatályos. 9 éve ez a törvény, csak minden hatóság telibe szarta.

Sir Galahad 2019.11.25. 08:25:36

@lomposfarkas: Nem azt mondtam, hogy nem hatályos. Természetesen hatályos, érvényes, lehet és kell is alkalmazni kerékpárokra meg segédmotorkerékpárokra. De elektromos kerékpárokra alkalmazni téves jogértelmezés volna, mivel arról nem rendelkezik.

Nypd 2019.11.27. 12:54:14

Szerény véleményem az hogy ezek az úgy nevezett kerékpárok eléggé veszélyesek főleg az idősebbek körében mert hát ugye ők már gyalogosan is elég instabilak nem pedig egy ilyen suhanó csodával.... Esetleges baleset esetén ezeknek a csodáknak is van alvázszámuk amit a betétlapon lejet rögzíteni és természetesen le is lehet fényképezni azokat hogy az ember tudja bizonyítani az igazát... Ha jól tudom az eredeti rendes segédmotor kerékpároknak sincsen egyedi azonosítójuk ( rendszámuk) tehát ez edetben is ennek kellenne tőrténie egy baleset során... Igen sajnos vannak olyan esetek mikor az ember önhibáján kívűl nem tud mozogni vagy mozgása korlátozott ebben az esetben remélem van rá olyan megoldás hogy az ilyen embereken segít valaki vagy a kreszben van egy olyan kis kapú amit náluk lehet alkalmazni... Bár a kis nyugdijjasok is érdekesen tudják majd megoldani sajnos.... Egyébb Eu-s rendeleteket pedig az adott ország igy nevezett vezői helyi rendelettel megm@síthatják

mondoga 2020.01.14. 09:36:41

@lomposfarkas: A valóság az, hogy a téma nem egyértelműen szabályozott, elavult, továbbá ellentétben van más jogszabályokban foglaltakkal. Érzelmi alapon (csókosokra hivatkozva) értelmetlen érvelni.
Hogy a szabályozás nem egyértelmű, annak legékesebb bizonyítéka a hatóságok viselkedése. Ugyanis ha egyértelmű volna, akkor már a múlt században ki kellett volna alakítani a jogszabálynak megfelelő környezetet. Sem a járművek behozatala, kereskedelme, de főleg azok üzembe helyezése nincs olyan módon szabályozva, ahogy azt a cikkben nyilatkozó "szakértők" sejtetni akarnák. Nincs meg a teljes összhang a KRESZ-ben foglaltakkal se. Elhallgatják továbbá azt is, hogy a probléma élesen nem is az elektromos kerékpárok, hanem a rollerek használata kapcsán merült fel. A roller azonban emberi erő használatával (is) működtethető, az ún elektromos változat is.
Külön gondot okoz a három- és négykerekű elektromos járművek szabályozatlansága, mert ezek egy részét a mozgásukban korlátozottak használják. A cikkben idézett definíció szerint ezek a járművek is szimplán segédmotoros kerékpárnak vannak minősítve, ami sem a törvény szellemének, sem a valós gyakorlatnak nem felel meg, hiszen ezek a járművek a járdán, a gyalogosok között is használhatók. A sebességre való hivatkozás csak annyiban (volna) helyes, hogy ezek a speciális járművek korlátozott sebességgel közlekedhetnek. De kényszeríthető-e egy mozgásában korlátozott ember arra, hogy kézi erővel vagy lábbal is hajtsa a járművét? Ez gyaníthatóan az alkotmányos jogait sértené.
Ugyancsak kétséges a vezetői jogosítvány megkövetelése. Ha valaki nem kaphat jogosítványt, akkor ne vezethessen ilyen három- v. négykerekű elektromos járgányt? Mire föl? Pedig csak a bevásárláshoz és az orvosához akar járni a járdán. Versenybiciklin járhat, akár 50-70 km/ó sebességgel is?
Sem a "szakértők", sem az őket támogató kommentelők nem gondolkodnak, csak nyilatkozgatnak?
,

nosztradam 2020.01.15. 07:28:13

Rohadt pénzbehajtó társaság!!! 300Watt rásegítés,de,ha önnálló haladásra képes,gázkarral rendelkezik akkor smkp????Most akartam a triciklim elektromosra alakítani,250wos rásegítéssel,de ezt nem tehetem,mert akkor elektromos smkp-nak minősül? A kurva anyátok teljesen élhetetlenné teszitek ezt az országot! A biztosító csakis gyári,nem egyedi járműre köt biztosítást!? Egy kerékpár 150-250000Ft.Rabló banda!Ezért már gépkocsit lehet venni! 50-60 ezernél nem lehetne többet kérni érte,hamár még baszogatjátok is a polgárt érte!

nosztradam 2020.01.15. 07:40:31

@lomposfarkas:...hát ezt kellene ezt a rohadt cigány vajdát a bandájával együtt elzavarni!Ezt az országot Mi öregek építettük,most meg teljesen élhetetlenné teszik!!!!

peppemaci 2020.01.15. 23:48:10

Kresz 54.§ (2) Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
Jön a sok okos, hogy nincs sebességmérőjük - ellenben okos telója mindnek van. Kell venni nehéz pénzekért egy kerékpáros telefon tartót, kb 1500ft. Letölteni as GPS TEST alkalmazást és rögtön van egy sebességmérőnk. Műxik a telepített progi internet hozzáférés nélkül is.
Akkor már csak az a kérdés, hogy mindezek ellenére miért nem lehet betartani azt a 10km/ó tempót?

mozika 2020.01.16. 20:32:32

OKOSOK!!!! Hogy lehet egy 300 W-s kerékpárt összehasonlítani egy 50 ccm -s segédmotorhoz ?!?!?!
Eszement banda, EURÓPA felé tartunk !

Lőrincz János István 2021.05.08. 20:54:32

Én most szívtam meg! most vettem egy 750W BAFANG Pedelek típusút, de úgy tűnik jogsit kell rá szereznem, meg kötelező biztosítást kell kötnöm. Csakhogy nem értem miért. karamboloztam sima bucóval elismertem a hibám (meg az orrtörésem) fizettem 120000 -ft a javításra. az új hosszabb távra nem fogja megérni, de ha hamar elromlik, akkor is mínuszban leszek.
süti beállítások módosítása